Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EB nr. 999 og 1000 ankommet til Danmark (Generelt)

af Hansen, Hans Werner, 25/10 2021, 13:00 (886 dage siden) @ Niels Jensen

Der er kommet gode kommentarer efter mit indlæg i dag, hvor meget er belyst rigtigt og hvor skribenterne, om de nu er fagfolk eller ej i henhold til tog, fastholder deres synspunkt om temaet. Et nyt togsæt eller lokomotiv, som ikke er hyldevare og ikke afprøvet over et vist tidsrum, vil altid have, jeg kalder det børnesygdomme og som kræver fejlrettelser. Sådan har det sikkert også været med Vectron (litra EB) for Siemens og som vi ikke har hørt ret meget om. At DSB så har haft eller har gode folk i teknikken til at klare og rette op på sådanne problemer og dermed har fået eller får togene ud og køre, (IC3; IR4; IC4-som sikkert var den værste) skyldes deres erfaring med togenes teknik. Der vil altid, når man har et større antal tog, opstå fejl af en eller anden art, desværre, og som hurtig bliver brugt som et argument, at dette tog er fyldt med fejl osv. Desværre er der med årene indenfor DSB sket forandringer, hvor ledere etc. er kommet fra anden side, som ikke kendte til togdrift og dennes (særlige) egenskaber, hvormed der ikke altid er skabt beslutninger, som fremmer den daglige drift. Jeg vil påstå, det med at køre tog fordrer et vidst kendskab til tingene. Desuden har politikerne også haft deres fingre med i spillet ved de beslutninger og finanseringer i forbindelse med DSB forehavender. Her tænker jeg særligt på årene omkring 2000 og beslutninger om at (eller ikke) elektrifisere en del strækninger eller bygge på dieseldrift, hvormed DSB tog den fatale beslutning omkring anskaffelse af IC4-diesel-togsæt. Stadigvæk fastholder jeg min opfattelse, at IC3 og IR4 er et sucses med de 30 år på bagen og hvor i verden kan man koble elektriske og dieseltogsæt sammen, som kan styres fra enten det ene eller anden førerrum.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak