Britiske togoperaører dropper eltog til fordel for diesel (Generelt)

af Peter Christensen, onsdag 27. oktober, 2021, 16:00 (39 dage siden) @ Hjortlund

Har set artiklen og den er til at få knopper af.......
Humlen er at godsoperatørerne i UK er endt i diesel.
Skulle det samme ske i Danmark, hvad er mulighederne?
- et lille stykke ude mellem Kastrup og Malmö stopper effektivt de fleste diesellokomotiver (undtaget een class 66 - hvis dens ATC altså stadig virker).
Dermed sker der næppe nogen ændring af trækkraften i godstog mellem Danmark-Sverige.
- Hvilke store diesellokomotiver er tilrådighed med ATC?
Det bliver vidst kun Mz....og så nogle My og Mx fra diverse mindre operatører. De små maskiner er næppe hverken nok eller interessante til større godstog.
Så er der veterantog, men de kører under veteranstogbestemmelserne og så må man ikke kører kommercielt (som godstog vel nok kan betegnes som).
Så selv om du gerne ville overpå diesel, så skal du lige trylle nogle lokomotiver op.
Så kan man jo finde "noget brugt" udenfor landets grænser og sætte ATC (eller ERTMS) i.
God fornøjelse med godkendelser....det bliver dyrt og langvarigt, hvorfor jeg personligt tror at det ødelægger enhver business case.

Så nej, det er ikke lige noget jeg ser komme herhjemme.
En del persontogsoperatører er allerede på diesel, så for dem er der ingen ændringer.
En større statslig operatør har både lokomotiver og togsæt på diesel. På sigt forsvinder en god del af dieseltogsættene, men det kræver "bare lige" levering af bestilte togsæt og noget signalprogram og senere elektrificering.....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Ved banen 1970-1986

Ved banen 1970-1986
Pris 250 kr.

Læs mere

Danske privatbaner

Læs historien om:
Privat Banen Sønderjylland

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak






Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen