Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokomotiver flere steder i toget (Jernbanen i dag)

af dkat, 28/10 2021, 15:09 (905 dage siden) @ Poul Brandt

Det er et kraftigt ønske fra de europæiske godsoperatører, at den maksimale godstogslængde øges til 1.500 meter. I praksis gennem sammenkobling af to tog på 750 meter, og dermed med et lokomotiv foran og et i midten (eller bagest). Både Alstom, Vossloh (CRRC ZELC), Stadler og Siemens arbejder med udvikling og godkendelse af software hertil.

Seneste jeg hørte var bestillinger på kommerciel drift fra 2024.

/Lasse


Wow, der er gået inflation i af maks. længden af godstog.
ca. 600 blev til 750 som blev til 835 meter. Danmark var for få år siden forudseende med 1.000 meter mellem Øresund og Femern og nu skulle det have været 1.500 meter. Men i øvrigt smart (for økonomien) at kunne sammenkoble to godstog.
Artikel

Jeg går ud fra, at der er tale om koblinger af to godstog på strækninger, der udgør flaskehalse, fx i diverse basistunneller i Alperne. Dette ville reducere kapacitetsudnyttelsen og evt. gøre plads til passagertog. Det ville naturligvis være en fordel hvis man kunne gøre lignende ting omkring Øresundsbanen, hvor kapacitetsudnyttelsen er meget høj. Hvor man skulle koble og afkoble, kan jeg dog ikke lige gennemskue. Svenskerne vil nok gerne gøre det muligt i Malmö, men på dansk side bliver det en udfordring.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak