Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ejby Standsningssted under ERTMS (Generelt)

af Henning Makholm ⌂, 28/10 2021, 18:39 (882 dage siden) @ Per Holm
redigeret af Henning Makholm, 28/10 2021, 19:00

Det er kun ét af de tre spor i Ejby der kan vendes i.

Men ERTMS vil tillade vending i 2 spor (teoretisk set i alle 3 men der må mangle en transversal for at dette bliver praktisk lade-sig-gøreligt.)

Overhalingssporet i Ejby er midtliggende. Uanset hvad sikringsteknikken siger, er det det eneste af de tre spor som er fysisk forbundet med begge strækningsspor fra/til Årup.

Det indgår rigtignok i signalprogrammet at alle dobbeltspor bliver til vekselspor, så i den forstand vil man kunne vende et tog i spor 1 hvis ellers det er kørt i venstre spor fra Årup, og vice versa i spor 3. Med en velforberedt nødkøreplan og en trafikleder med tungen lige i munden kan man måske presse lidt mere kapacitet ud af dét end med alle vendinger i spor 2. Men "velforberedt nødkøreplan" og "pludselig rives en køreledning ned" er jo ikke just samme scenarie. Og i Gelsted er der en perronovergang som vil være endnu mere livsfarlig for publikum end sædvanligt hvis togene kommer skiftevis fra hver retning mens der også er togdrift i det modsatte spor!

--
Henning Makholm


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts


Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak