Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forenkling af Københavns Hovedbanegård og ERTMS (Generelt)

af Henning Makholm ⌂, 28/10 2021, 21:11 (904 dage siden) @ AndreasM

Og herfra stammer følgende citat:

I 1. kvartal 2021 blev Struer Station ibrugtaget med ERTMS. Stationen er kompliceret, idet tre baner mødes her. Det nye signalsstem virker på stationen, hvilket viser, at ERTMS i praksis kan bruges på komplicerede stationer med mange togbevægelser.

Jeg undlader yderligere kommentarer, tænker de fleste herinde selv er mere bemidlede end det sludder.

Indenfor sikringsteknik er det ikke ukendt at betegne enhver situation som er værre end "mellemstation med krydsnings- og/eller overhalingsspor" eller "forgreningspunkt på ellers fri bane", som kompliceret. Det er der en vis ræson i; det er skæringspunktet for hvornår der skal tænkes dybere over de lokale behov end blot trække planerne for standard mellemstation B ned fra hylden og tilpasse dem en smule.

Det ændrer naturligvis ikke i at det i den grad kan gradbøjes hvor komplicerede forholdene et givet sted er.

Men det værste ved at ekstrapolere så friskt fra Struer til København H som det sker her, er nok at leverandøren er en anden på Sjælland! I bedste fald kan man lære af Struer at den standardiserede grænseflade mellem togene og henholdsvis Thales' og Alstom's systemer kan rumme tilstrækkelig kommunikation med togene til at styre en ikke-triviel station -- men hvor smidigt indmaden så kommer til at virke i faktisk drift er en ganske anden sag.

--
Henning Makholm


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts


Jernbanebøger

Den Lille Blå Kat

Den Lille Blå Kat. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak