Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokomotiver flere steder i toget (Jernbanen i dag)

af TWB, 29/10 2021, 10:10 (907 dage siden) @ dkat

Jeg går ud fra, at der er tale om koblinger af to godstog på strækninger, der udgør flaskehalse, fx i diverse basistunneller i Alperne. Dette ville reducere kapacitetsudnyttelsen og evt. gøre plads til passagertog. Det ville naturligvis være en fordel hvis man kunne gøre lignende ting omkring Øresundsbanen, hvor kapacitetsudnyttelsen er meget høj. Hvor man skulle koble og afkoble, kan jeg dog ikke lige gennemskue. Svenskerne vil nok gerne gøre det muligt i Malmö, men på dansk side bliver det en udfordring.


Man kan vel gøre det i Padborg?


Og så skal du køre med et 1500m godstog mellem Padborg og Malmö som ikke kan overhales, bortset fra mellem Roskilde og Høje Taastrup. Den går vist ikke.

Vilde og varme drømme møder nu af og til virkeligheden;-)

Skal der mere gods på skinner gennem Danmark og skal vi have flere passagerer med toget - så kommer vi ikke udenom at udvide skinnenettet på en del strækninger.

Det vil samtidig - hvis planlagt velovervejet - kunne reducere risikoen for togbusser ved skinnearbejde og tillade modkørende tog at mødes med højere hastighed dels uden risiko og især uden det tryk og ubehag det allerede er tilfældet i dag blot ved hastigheder under 180 km/h.

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak