Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokomotiver flere steder i toget (Jernbanen i dag)

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 29/10 2021, 11:01 (881 dage siden) @ Poul Brandt

Wow, der er gået inflation i af maks. længden af godstog.
ca. 600 blev til 750 som blev til 835 meter. Danmark var for få år siden forudseende med 1.000 meter mellem Øresund og Femern og nu skulle det have været 1.500 meter. Men i øvrigt smart (for økonomien) at kunne sammenkoble to godstog.

De europæiske normer er efterhånden kommet på på 750 meter for TEN-T hovednettet. Den danske ide om 835 meter blev født ifm indvielsen af overhalingssporet i Borup engang i 1960erne, men er altså en ren dansk ide. Siden har man generelt afveget fra dén ide, hvis det har været besværligt (Nyborg station har eksempelvis ikke fuld toglængde, og det er der vist heller ingen stationer mellem Aarhus og Aalborg der får, trods voldsomme ombygninger). De 835 meter har imidlertid vist sig realiserbare mellem Padborg og Maschen og i praksis også til Malmø, så med lidt held kommer det på plads små 20 år efter transitkorridoren åbnede, og 60 år efter vi indførte det i Danmark.

De 1.000 meter var et tysk-hollandsk forsøg fra ca 2009. Det passede præcis ind i projekteringen af overhalingsspor til Lellinge/Køge Nord og fra Ringsted til Femern. Da meromkostningen var meget lav grundet andre forhold, blev sporene lavet til 1.000 meter.
Fra 2013-2014 stykker er de EU bestemte europæiske godskorridorer kommet frem, her er der efter EU lovgivning krav om at operatørerne kommer med indspil til fremtidige investeringer. Den første korridor, der gik "live" var Rotterdam - Basel, og her gjorde operatørerne det smarte, at de gik sammen med eet fælles svar, der foreslog 1.500 meter tog for at kunne koble to 750 meter tog på de centrale strækninger - der faktisk blev nævnt som hele vejen Rotterdam - Basel. Da man samtidig har sat skub i DAK bliver det nok mere 1.500 meter, der bliver sagen. Dog i praksis formentlig med to lokomotiver, mens 1.000 meter formentlig kan køre med et (jeg ved ikke hvor man er med at øge bestemmelserne om maksimal togvægt).

På dansk jord kan jeg godt forestille mig, at man kører 1.500 meter fra Malmø til Kastrup, og der smider bagenden "i farten" og kører som to tog til Lolland, hvor man så igen kan kobles enten disse tog tog eller med andre tog og passere Femern med 1.500 meter tog. Det vil halvere bro/tunnelafgifterne, der er særdeles høje pr tog.

Måske vil der også kunne laves køreplaner, hvor 100 km/t 1.500 meter godstog kan køre via Roskilde med overhaling på de 4 hovedspor Høje Taastrup - Roskilde og så ellers passe ind i Ringsted, så de ikke skal overhales før Lolland, hvor overhalingssporene bliver lange nok.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak