Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokomotiver flere steder i toget (Jernbanen i dag)

af dkat, 29/10 2021, 14:08 (909 dage siden) @ ThomasLarsen

Jeg går ud fra, at der er tale om koblinger af to godstog på strækninger, der udgør flaskehalse, fx i diverse basistunneller i Alperne. Dette ville reducere kapacitetsudnyttelsen og evt. gøre plads til passagertog. Det ville naturligvis være en fordel hvis man kunne gøre lignende ting omkring Øresundsbanen, hvor kapacitetsudnyttelsen er meget høj. Hvor man skulle koble og afkoble, kan jeg dog ikke lige gennemskue. Svenskerne vil nok gerne gøre det muligt i Malmö, men på dansk side bliver det en udfordring.


Man kan vel gøre det i Padborg?


Og så skal du køre med et 1500m godstog mellem Padborg og Malmö som ikke kan overhales, bortset fra mellem Roskilde og Høje Taastrup. Den går vist ikke.


Man kan da "snart" også overhale på Vestfyn.

Så der er da muligheder i det på længere sigt

Det er naturligvis en fordel at der bliver lidt fleksibilitet på Vestfyn, men du skal også sørge for at toget kan holde og vente på en åben kanal forskellige steder og især ved Nyborg og Korsør, men også på Sjælland hvor et godstog hurtigt bliver indhentet af et af de mange passagertog. Husk desuden på at godstog kører som vinden blæser, så du kan ikke bare sådan lige planlægge dig ud af konflikter. Med andre ord, det kræver massive udvidelser med meget lange overhalingsspor at kunne sikre robust håndtering af godstog af denne længde. Men man har selvfølgelig lov til at håbe at det sker.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak