Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokomotiver flere steder i toget (Jernbanen i dag)

af dkat, 29/10 2021, 23:20 (909 dage siden) @ Per Holm

... Med andre ord, det kræver massive udvidelser med meget lange overhalingsspor at kunne sikre robust håndtering af godstog af denne længde. Men man har selvfølgelig lov til at håbe at det sker.


Hvis man udnytter de ombygninger hvor "alting" alligevel pilles op, flyttes og justeres bliver ekstraomkostningen ved at flytte sporskifterne vel til at overse.

Køge, Nykøbing F. og Slagelse kunne jo få længere overhalingsspor i denne tid - bare for at nævne i flæng. Lindholm og Hjørring måske også længere krydsningsspor.

De fleste af disse vil jeg gætte på er færdigprojekteret og ikke sådan lige til at lave om på uden at introducere store forsinkelser. Desuden uforholdsmæssigt dyrt i forhold til potentiel gevinst. Lasse mener dog at der kan findes en løsning når Fehmern-tunnel åbner, hvilket lyder spændende, men ikke videre robust i mine ører, specielt mellem Roskilde og Ringsted og når man husker på at to af sporene mellem Høje Taastrup og Roskilde nok bliver inddraget til S-tog.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne



Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak