Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MjbaD Köff 21 ved FMC på Rønland (+1 foto) (Jernbanen i dag)

af Steff, 14/11 2021, 10:41 (866 dage siden) @ Hansen, Hans Werner

Godformiddag!

Deutsche Reichsbahn (DRG) ønskede i slutningen af 1920´erne og begyndelsen af 1930´erne at normalisere motormateriellet, herunder rangertraktorerne. Efterhånden som nye typer blev udviklet og afprøvet, blev der fastlagt nogle grundkrav og fra 1931 kunne man inddele de mindre motortraktorer i såkaldte ”Leistungsgruppen (Lg.)” (trækkraftgrupper), indledningsvis gruppe I (op til 39 HK.) og II (40 HK til 149 HK.). Året efter oprettedes ”Arbeitsgemeinschaft Kleinlokomotiven” under medvirken af fabrikkerne Schwartzkopff (BEMAG), Deutz, Jung, og Krauss-Maffei. Denne arbejdsgruppe skulle så udvikle det kommende mindre motormateriel under hensyntagen til de udstukne linjer. Disse var bl.a.:

• Førerhus 380 mm. over skinneoverkant ad hensyn til let adgang til førerhuset.
• Rammer med en pladetykkelse på 30 mm.
• Hurtigtkørende enten benzin- eller dieselmotor.
• Dobbelte rullekæder på begge aksler.
• Rullelejer i akselkasserne.
• Mulighed for betjening i begge sider.
• Fodbremse a.h.t. traktorførerens mulighed for betjening af håndtag mv. i førerhuset.
• Langsgående trinbrætter i begge sider og
• Anvendelse af hydraulisk gear for traktorer i Leistungsgruppe II.

Allerede samme år kunne Schwartzkopff fremvise den første normaltraktor i Lg. I, nemlig Kb 4065.

Alle traktorerne havde hovedbetegnelsen ”Kleinlokomotive” (K). For yderligere at kunne kende forskel på de forskellige typer, blev de benævnt efter deres udstyr således:

• b = Benzol (Benzinmotor).
• ö = Öl (Dieselmotor).
• s = Speicher (Elektrisk motor med akkumulator).
• e = Elektrich (Elektrisk kraftoverføring med banemotor)
• f = Flüssigkeitsgetriebe (Hydraulisk kraftoverføring).

I 1933 kom så den første traktor med hydraulisk kraftoverføring (Kbf 4736), der i realiteten var stamfaderen til alle senere traktorer af Köf typen (”Kleinlokomotive, Öl-Antrieb, Kraftübertragung mit Flüssigkeitsgetriebe”).

Herunder en tegning af en af de første forsøgstraktorer og derefter en af de første "færdige Köf", Kb 4065 med benzinmotor.
[image]
Tegning Schwartzkopff.
[image]
Fabriksfoto Schwartzkopff.

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje. Pris 150 kr.

Læs mere
DSB N207 1

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak