Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget (Generelt)

af kka-dk, 21/11 2021, 13:59 (885 dage siden) @ larsht

Nej, som stikprøvekontrol, hvilket vi officielt har i Danmark, er det absolut rimeligt. Men her er det angiveligt konsekvent, på trods af forhåndsoplyste identiteter på de rejsende.


Det er vel stadigvæk relevant at kontrollere identiteten, herunder om pasbillede og den faktiske person stemmer overens uanset om der er tale om stikprøvekontrol eller konsekvent kontrol.
Hertil kommer at hvis der er konkret mistanke om at der med en specifik afgang skulle være en eller flere personer med som ikke nødvendigvis har rent mel i posen, fremstår det på mig som rettidigt omhu at kontrollere forholdet.

Vi er ikke helt enige (og det er ganske legitimt) om den konsekvente kontrol af identiteten, idet vi som nu flere gange påpeget officielt kun har stikprøvekontrol. Og jo, som stikprøvekontrol, eller efter konkret mistanke er det naturligvis i orden at kontrollere identitet, men det er jo angiveligt ikke det, der er tale om.

(og ja, jeg har også prøvet at blive vækket af natlig paskontrol - jeg overlevede.......)


Og fordi det ikke generede dig, konkluderer du så at det ikke generer nogen, og at alle mennesker er i stand til at falde i søvn igen efter at være blevet vækket kl. 2? ;-) . Og at det iøvrigt ikke er nogen ulempe for at tiltrække passagerer til nattoget?


Skrev jeg da det?

Nej, derfor spørgsmålstegnet. Men hvis min underliggende deduktion i spørgsmålet er forkert, forstår jeg ikke meningen med dit udsagn. Der er utvivlsomt nogle der opfatter det som en inferiør problemstilling, de fleste andre - ifølge artiklen - gør ikke.

Nu er det jo forhåbentligt ikke ukendt for den rejsende at der skal passeres landegrænser om natten - og hvis det er et problem kan man jo så vælge en transportform som indebærer grænse-passage i de vågne timer

Netop. Men det har fungeret fint i tæt på 100 år tidligere uden konsekvent at skulle vække alle rejsende ved grænsepassage, ligesom Tyskland og Sverige åbenbart ikke har samme behov.

Og derfor relevansen i denne gruppe - hvis ret mange opfatter det som en showstopper, er der jo ikke meget fremtid for nattog gennem Danmark. Personligt ville det være nok til et fravalg. Og da min tidligere brug af internationale nattog primært har været i arbejdsøjemed, ville den i så fald nok ville blive erstattet af fly for at nå rettidigt frem til mødetidspunktet uden for meget vågen spildtid.

Mvh. Klaus K.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak