Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget (Generelt)

af Petteri, 22/11 2021, 11:43 (878 dage siden) @ bth

Hej!

Jeg vil ikke mene noget særligt om den aktuelle situation i Padborg, ud over at jeg kan bekræfte at der IKKE er tale om stikprøvekontrol.

I som ved det meste, hvordan håndteres grænsekontrollen når man rejser med fly? Jeg spørger fordi jeg ikke ved det og alene har mine egne oplevelser at hænge det op på.

Min oplevelse er: (For rejser i Norden og i Schengen Lande)
- Flyselskabet har ansvaret for at kontrollere den rejsendes identitet, nogle selskaber gør dette ved paskontrol andre ved at kontrollere den profil den rejsen har oprettet.
- I Kastrup foretages kun yderst sjældent stikprøvevis paskontrol.

Det kunne ligne at man giver flyselskaberne andre muligheder end jernbanevirksomhederne.

Er det helt fair med denne, for mig at se, forskellig håndtering af den samme type rejse ?

/Bjørn

Hej Bjørn,

Der laves stikprøvekontroller på Schengen-ankommende fly i både København og Billund. Det er sværere at ankomme med fly som flygtning end med at krydse Europas grænser til fods, og så hoppe ombord på et tog. Måske laves der ikke så mange kontroller i Danmark, men kommer passagererne sydfra, så er det mest sandsynligt at de har været igennem en paskontrol dernede. Med mindre de er rejst ind ulovligt til de sydeuropæiske lande.

Dog bliver der holdt øje med, om visakrævende nationaliteter har de korrekte stempler, hvis/når de rejser ud fra fx Danmark

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak