Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget (Generelt)

af Niels Bak, 22/11 2021, 14:09 (878 dage siden) @ bth

Hej!

Jeg vil ikke mene noget særligt om den aktuelle situation i Padborg, ud over at jeg kan bekræfte at der IKKE er tale om stikprøvekontrol.

I som ved det meste, hvordan håndteres grænsekontrollen når man rejser med fly? Jeg spørger fordi jeg ikke ved det og alene har mine egne oplevelser at hænge det op på.

Min oplevelse er: (For rejser i Norden og i Schengen Lande)
- Flyselskabet har ansvaret for at kontrollere den rejsendes identitet, nogle selskaber gør dette ved paskontrol andre ved at kontrollere den profil den rejsen har oprettet.
- I Kastrup foretages kun yderst sjældent stikprøvevis paskontrol.

Det kunne ligne at man giver flyselskaberne andre muligheder end jernbanevirksomhederne.

Er det helt fair med denne, for mig at se, forskellig håndtering af den samme type rejse ?

/Bjørn

Problemet er, at lufthavne er et kontrolleret miljø, og det er jernbanestationer ikke. Dvs at flyselskaberne har i forvejen helt styr på, hvem som er med flyet, og har mulighed for at tjekke det på en måde, så det er meget svært at snyde sig udenom.
Der findes noget lignende for tog nogle få steder, fx i Vancouver, Canada, hvor toget fra Seattle i USA ankommer og afgår fra en sikret perron, og hvor der så er pas- og toldkontrol på stationen i stedet for ved grænsen. Noget lignende skulle være på vej i Montreal.
Men det kræver både en aftale mellem landene, at stationerne bygges om til det, og at toget kører plomberet fra grænsen og der ikke standses ved mellemstationer undervejs.
Jeg ved ikke om Snälltoget kunne lave en ordning, hvor togets personale kontrollerer alle efter sidste station i Tyskland med forpligtelse til at oplyse myndighederne om uregelmæssigheder ved grænsen. Men der er muligvis nogle juridiske problemer i dette om hvem som har ret til at forlange korrekt legitimation etc. På den anden side, så har luftfartsselskaberne jo lov.
Men uden en sådan er situationen i lufthavnen og ved jernbanegrænsen fundamentalt forskellig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak