Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Stationering og vedligehold af DSB litra MK-FK (Generelt)

af pjl, 23/11 2021, 21:08 (856 dage siden) @ Erik H

Jeg har kikket på hvilke passagervogne der indgik i "Englænderen" og kan se at de var dobbelt-vognene, litra AD-AY.
Jeg tænker på om der var omløb i Esbjerg og i København, eller om der altid var en litra MO i den anden ende. MK-FK kunne jo ikke adskilles da de hvilede på samme boggie, og og MK-delen var motoren placeret mens banemotorerne var placeret i FK-delen.
Det var jo en noget speciel konstruktion - man kan næsten sige, at det var en fast sammenkoblet MO+Cls (MO-Bhs)
Det er jo nok ikke mange fotos, der findes af "Englænderen", hvor både MK-FK og MO er med, om overhovedet nogen.

Ifølge andetsteds nævnte kilde var AD/AY konstrueret således fordi man ikke gad døje med slækning af koblinger, pufferplanker og andet godt, det fungerede således at MO+AD+AY placeredes for sig på færgens sidespor. MK/FK forblev sammenkoblet og var (sammen med AC eller CC + spisevognen) placeret på hovedsporet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Spøgelsestoget - DVD

Spøgelsestoget - DVD. Pris 60 kr.

Læs mere

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak