Stationering og vedligehold af DSB litra MK-FK (Generelt)
Jeg har kikket på hvilke passagervogne der indgik i "Englænderen" og kan se at de var dobbelt-vognene, litra AD-AY.
Jeg tænker på om der var omløb i Esbjerg og i København, eller om der altid var en litra MO i den anden ende. MK-FK kunne jo ikke adskilles da de hvilede på samme boggie, og og MK-delen var motoren placeret mens banemotorerne var placeret i FK-delen.
Det var jo en noget speciel konstruktion - man kan næsten sige, at det var en fast sammenkoblet MO+Cls (MO-Bhs)
Det er jo nok ikke mange fotos, der findes af "Englænderen", hvor både MK-FK og MO er med, om overhovedet nogen.
Ifølge andetsteds nævnte kilde var AD/AY konstrueret således fordi man ikke gad døje med slækning af koblinger, pufferplanker og andet godt, det fungerede således at MO+AD+AY placeredes for sig på færgens sidespor. MK/FK forblev sammenkoblet og var (sammen med AC eller CC + spisevognen) placeret på hovedsporet.