Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23 (Generelt)

af steenth, 28/11 2021, 00:12 (873 dage siden) @ Henning Makholm

Største problem pt. er mere at få nogle gode skiftetider imellem DSB og lokaltog i alle retninger. DSB lægger op til at krydse deres tog i Køge, hvilken medfører at lokaltog ikke kan gøre det samme samtidig. Og der mange som rejser fra/til banen imod Næstved som skal til/fra strækningen til/fra Roskilde. Og der vil også en del af Østbanens brugere, som vil bruge regionaltoget til/fra København... Hvis der var en gennemgående perronspor mere, så kunne både DSB og lokaltog krydse i Køge med gode skiftemuligheder... og følges ad til/fra efter hinanden på den fælles strækning uden det går ud over kapaciteten ...


Er der specielt gode gunde til at krydsningen skal ligge i Køge? Hvis der nu fx blev krydset i Egøje og Herfølge i stedet, ville Lokaltog og DSB i samme retning kunne holde i spor 2 og 3 og udveksle passagerer på tværs af perronen. Overgang til/fra S-tog ville blive noget mere omstændelig, men man må formode behovet for det mindskes betydeligt når der er et korresponderende regionaltog direkte til Købehavn at stige om til i stedet.

Det kortere forklaring, som har jeg fået, er der en nogle afhængigheder, som medfører, hvor der kan krydses, som er svært at flytte. Plus det også skal passe med køreplanen på Kystbanen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

På Sporet Af 2021

På Sporet Af 2021. Pris 240 kr.

Læs mere
Valby Gasværk
Valby Gasværk

Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak