Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23 (Generelt)

af steenth, søndag 28. november, 2021, 00:12 (209 dage siden) @ Henning Makholm

Største problem pt. er mere at få nogle gode skiftetider imellem DSB og lokaltog i alle retninger. DSB lægger op til at krydse deres tog i Køge, hvilken medfører at lokaltog ikke kan gøre det samme samtidig. Og der mange som rejser fra/til banen imod Næstved som skal til/fra strækningen til/fra Roskilde. Og der vil også en del af Østbanens brugere, som vil bruge regionaltoget til/fra København... Hvis der var en gennemgående perronspor mere, så kunne både DSB og lokaltog krydse i Køge med gode skiftemuligheder... og følges ad til/fra efter hinanden på den fælles strækning uden det går ud over kapaciteten ...


Er der specielt gode gunde til at krydsningen skal ligge i Køge? Hvis der nu fx blev krydset i Egøje og Herfølge i stedet, ville Lokaltog og DSB i samme retning kunne holde i spor 2 og 3 og udveksle passagerer på tværs af perronen. Overgang til/fra S-tog ville blive noget mere omstændelig, men man må formode behovet for det mindskes betydeligt når der er et korresponderende regionaltog direkte til Købehavn at stige om til i stedet.

Det kortere forklaring, som har jeg fået, er der en nogle afhængigheder, som medfører, hvor der kan krydses, som er svært at flytte. Plus det også skal passe med køreplanen på Kystbanen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere
DSB N186

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak