Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Coradia Stream (Generelt)

af bjergged, Zentralschweiz, 28/11 2021, 05:43 (874 dage siden) @ andersj

Det virker til at DSB er meget bevidste om at kommunikere at togene ikke er DSB-projekter, men Siemens/Alstom/Talgo-projekter. DSB bruger producenternes begreber når de omtaler togene/projekterne "(Siemens) Vectron", "Talgo-vogne" og "(Alstom) Coradia Stream"


Vectron har man ikke brugt så meget marketing-krudt på, formodentlig fordi det ikke gør en kæmpe forskel på brugeroplevelsen. Kunden sidder jo stadig i den samme dobbeltdækkervogn som før, omend med renere luft.


Jeg har ellers oplevet enormt meget markedsføring fra DSB i forbindelse med Vectron. Både i form af "åbent lokomotiv" arrangementer, gentagne ministerbesøg, reklamer og adskillige Vectron-opslag på de sociale medier fra DSB. Vectron-lokomotiverne bliver efterhånden også brugt som baggrund på en del øvrigt markedsføringsmateriale.

Det har vist stadig været en relativ billig omgang for DSB. Ministeren er efter sigende lidt af en togtosse, så det har ikke været svært at overtale ham til at deltage i dette ellere hint, idet det jo også er god PR for ham selv og regeringen. Tog der virker, nøjjj. Åbne lokomotiver og SoMe er heller ikke noget der kræver de helt store udskrivninger.

Hvad jeg mener med meget marketingskrudt er besøg af H. M. Dronningen eller Kronprinsen, helsiders annoncer i de store aviser, lange og dyre TV-spots som f.eks dem med Harry og Bahnsen og den slags midler i millionklassen. Jeg forestiller mig at lanceringen af Fremtidens Tog bliver den største marketingskampagne DSB har kørt siden introduceringen af IC3.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailDSB MY1159

Jernbanebøger

På Sporet af 2017

På Sporet af 2017. Pris 230 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak