Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

To løsninger for regionaltog over grænsen undersøges (Generelt)

af andersj @, Aalborg, søndag 28. november, 2021, 13:39 (260 dage siden)

Transportministeriet og DSB skal i samarbejde med NAH.SH og Transportministeriet i Schleswig Holstein frem mod sommeren 2022 undersøge og beslutte den fremtidige regionaltogsbetjening over grænsen ved Padborg.

Fra dansk side er der opstillet to løsningsforslag:
1) Timedrift med batteritog fra Kiel til og fra Tinglev suppleret med et antal daglige IC-tog mellem Aarhus og Hamborg.

2) Timedrift med regionaltog mellem Hamborg og Tinglev suppleret med et antal daglige IC-tog mellem Aarhus og Hamborg.

Begge løsningsforslag muliggør timedrift med IC-tog til Sønderborg.

Der er også en 0-løsning hvor RE7 fra Hamburg forlænges til Padborg som det var tilfældet frem til 2010. Det vil så også betyde at Sønderborg og Padborg begge vil fortsætte med at blive betjent hver anden time.

Løsning 1 vil kræve Stadler Flirt Akku togsæt fra rammeaftalen med Stadler.

Løsning 2 vil først kunne ibrugtages i 2027 hvor den nuværende kontrakt med DB Regio på RE7 (Hamburg-Flensburg) udløber. Der skal nemlig anskaffes nye to-system togsæt til denne løsning, hvilket først kan lade sig gøre i forbindelse med udbud af en ny kontrakt. De nuværende tog på RE7 er bygget i 2015/16.

Link til pressemeddelelse fra Transportministeriet: Ny model for togtrafikken over den dansk-tyske grænse undersøges

Link til yderligere beskrivelse: Kommissorium for undersøgelse af togtrafikken over landegrænsen mellem Danmark og Tyskland

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak