Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

"Sølvpilen" - officielt (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/11 2021, 15:32 (879 dage siden) @ Niels Munch

Jeg mener ikke at kunne huske, at DSB selv har markedsført MA-lyntogene under navnet Sølvpilen?


Kære Thomas,

Det gjorde DSB faktisk:

[image]DSB annonce 1984 (scannet efter fotokopi).


Kære Niels

Jeg bøjer mig i støvet;-)

Jeg vil dog alligevel tillade mig at tilføje en enkelt krølle: 1986-1990 arbejdede jeg i passagerfunktionen i DSB driftsområde Esbjerg. Driftsområderne annoncerede i et vist omfang lokalt. Det var ikke altid, at driftsområderne overholdt diverse designmanualer, og der var en løbende "dialog" mellem DSB centralt og DSB "decentralt" om, hvor store frihedsgrader driftsområderne havde, når de annoncerede. Op mod 1990 blev der - husker jeg - strammet gevaldigt op - uden at driftsområderne dog skulle have sine lokale annoncer "godkendt" fra centralt hold inden indrykning.

Med det in mente og under hensyn til årstallet 1984 kunne man måske nok mistænke DSB driftsområde Næstved, som jeg formoder har indrykket annoncen, for helt på egen hånd at have tolket folkedybet og har ladet folkedybets ryst materialiseres sig i en annonceoverskrift. Men jeg vil aldrig kunne bevise det.

Bedste hilsner

Thomas


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak