To løsninger for regionaltog over grænsen undersøges (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg Petersen, søndag 28. november, 2021, 15:36 (54 dage siden) @ andersj

Transportministeriet og DSB skal i samarbejde med NAH.SH og Transportministeriet i Schleswig Holstein frem mod sommeren 2022 undersøge og beslutte den fremtidige regionaltogsbetjening over grænsen ved Padborg.

Fra dansk side er der opstillet to løsningsforslag:
1) Timedrift med batteritog fra Kiel til og fra Tinglev suppleret med et antal daglige IC-tog mellem Aarhus og Hamborg.

2) Timedrift med regionaltog mellem Hamborg og Tinglev suppleret med et antal daglige IC-tog mellem Aarhus og Hamborg.

Begge løsningsforslag muliggør timedrift med IC-tog til Sønderborg.

Der er også en 0-løsning hvor RE7 fra Hamburg forlænges til Padborg som det var tilfældet frem til 2010. Det vil så også betyde at Sønderborg og Padborg begge vil fortsætte med at blive betjent hver anden time.

Løsning 0 kræver eet dansk togsæt med ATC til kørsel enten Padborg - Tinglev (det har været prøvet før) eller Padborg - Tinglev - Sønderborg og retur, så der kommer timedrift til både Padborg og Sønderborg, men hver anden gang med skift i Tinglev, hvis man skal videre. Denne løsning kan indføres med det samme (hvis der kan findes et togsæt til formålet)

Løsning 1 kræver nok en lidt speciel tilgang til NAH.SHs kontrakt med Stadler, da der næppe er defineret grænseoverskridende kørsel i denne. Men da togene kan køre til og fra Tinglev på batteri, kræver det "bare" ATC eller ETCS med STM - og så er vi alligevel ovre i noget 2024-2025 agtigt - medmindre BDK giver tilladelse til at køre på enkeltsporet uden ATC....

Løsning 2 kræver to-strømstog. Disse kan leveres fra 2025-2026, hvis man bestiller i 2022. Det vil være "smart" at vente til trafikken alligevel skal i udbud, men det behøver man ikke vente på, hvis man ikke kan vente.

Løsning 0 kan jo også håndteres, ved at overdrage regionaltogsbetjeningen til Region Syddanmark, der så kan hægte sig på de danske udbud af Batteritog, og anskaffe sådanne til trafikken over grænsen. Det er lidt pudsigt, at det altid er Danmark, der skal afgive den grænseoverskridende trafik til udlandet....

I alle tre scenarier er der lidt en dark horse omkring IC-betjeningen, der jo som bekendt i det tyske (og reelt også i Danmark) skal foregå "konkurrenceudsat", og det er der vist ikke rigtig nogen, der vil snakke om før der er el og ERTMS til Aarhus....

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak






Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen