Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23 (Generelt)

af Frank Poulsen @, søndag 28. november, 2021, 21:19 (177 dage siden) @ andersj

Hmm, jeg har siddet og puslet i halvanden times tid nu uden at finde noget columbusæg. Efterhånden tror jeg ikke problemet så meget er det delte enkeltspor, som at man håber at el-togene kan få rejsetiden mellem Køge og Næstved ned under 30 minutter ved at krydse i Haslev i stedet for Tureby og Holme-Olstrup. Men det kræver at krydsningen i Køge er forholdsvis skarp. Med kun 3 perronspor er det så ikke muligt at skabe gode overgangstider for både Haslev-Roskilde og Hårlev-København (og retur).

(Det skulle da lige være ved at splitte Lokaltog op i henholdsvis Køge-Roskilde og Køge-Rødvig/Fakse, så sidstnævnte kan vende i spor 5. Men det bliver det nok svært at forklare fornuften i til den brede offentlighed).


Perronerne er jo lange i Køge, så man kan etablere en eller to transversaler (alt efter hvor fleksibelt man ønsker det) så man får et såkaldt "hollandsk kryds". Tog fra Roskilde ankommer først i spor 2 (syd) og tog fra Hårlev kører derefter via. spor 1 over i spor 2 (nord). Eller omvendt.

Jeg har indtegnet transversalerne med rød.

[image]

Ja det var jo også en ganske interessant betragtning, i forhold til lokaltog jo er korte. Og perron ved spor 1 vil jo alligevel kræve ændring i sikringsanlæg da det som jeg ser det ikke er mulighed for at køre direkte fra spor 1 mod nord i dag. (hvilket kan undre når det er nyt signalsystem).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederNPMB SM1 1

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak