Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23 (Generelt)

af Frank Poulsen, 29/11 2021, 08:32 (876 dage siden) @ Henning Makholm

Eller her er en (lidt kættersk) variant uden hollænderkryds eller anden ny infrastruktur:

1. DSB standser både i Ølby og Køge.
2. DSB krydser i Køge med korte stationsophold. Toget nordfra ankommer først i spor 4, og når det er klart til at afgå er toget sydfra netop ankommet i spor 2.
3. Lokaltog nordpå ekspederes i spor 3. Det ankommer før DSB og afgår efter DSB.
4. Lokaltog sydpå kommer til Ølby før DSB. På vej mod Køge drejer det fra til spor 2 og holder stille mellem stopmærkene Kj-201 og Kj-202 mens det bliver overhalet af DSB. Dernæst kører det til perron i spor 4. Det når at være fri af spor 2 igen før det nordgående DSB-tog skal afgå.

Passagerer Hårlev-København og Næstved-Roskilde skifter tværs over perronen i spor 2-3.
Passagerer Købehavn-Hårlev skifter blot til næste tog i spor 4.
Passagerer Roskilde-Næstved skifter i Ølby, ved samme perron!

Derimod får passager Hårlev-Næstved det ganske hårdt hvis ikke toget fra Hårlev skal køre tidligere blot af hensyn til dem.

I begge retninger får Lokaltog ekstra holdetid svarende til at blive overhalet af DSB-toget -- ved perron i retning nordpå, mellem stationerne i retning sydpå.

Tænker umiddelbart en holdetid der mellem stationer på måske 4-5 min er noget folk vil finde træls i længden. Der er jo også mange der kun rejser Køge - Roskilde tænker jeg. Men ja det er selvfølgelig en mulighed for at undgå ny infrastruktur.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak