Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvorfor er DSB så vatter i IC4 farcen (Trafikpolitik)

af KimC, 3/6 2011, 07:51 (4710 dage siden) @ 160578

Jeg synes da beviserne er klare for kontrakt brud op til flere gange fra Ansaldobreda side, men der kan selvfølgelig være lokumsaftaler vi ikke kender til, der annullere disse kontrakt brud.. Og de milliarder er vel KUN spildt hvis sagen tages i retten ellers kan staten og DSB vel søge erstatning hos dem ??

Er da også ret sikker på der intet sker i sagen med Ansaldobreda, for så var det nok sket for længst... Man kunne jo næste håbe fabrikken lukkede :-)

IC4 er bestemt ikke det første danske offentlige indkøb der er afsporet helt. IC3 var også meget forsinkede i leveringen, og var et helved for passagererne de første mange år. ER togene fungerede heller ikke til at starte med.
Og så er der redningshelikoptere, tårnfalken, EDB systemer og meget meget mere. Ikke DSB, men offentlige indkøb.

DSB er sikkert lidt vage i formuleringerne, for hvis den sag bliver oprullet ved en retssag vil det næppe blive AnsaldoBreda der kommer til at stå med hele skylden for miseren. Virksomheder der har leveret teknologi til DSB kender denne virksomhed som en noget besværlig kunde der har svært ved at formulere hvad det i det hele taget er de vil have.
I de danske debatter har vi ikke hørt AB's version af sagen, men jeg synes "forliget" der blev indgået med AB omkring de mange problemer var så fordelagtig for AB at de må sidde med ganske stærke kort på hænderne.

Redningshelikopterne, Tårnfalken, og MJ lokomotiverne fungerer jo godt nok i udlandet, og lur mig om ikke IC4 en dag kommer til at gøre god fyldest et andet sted i verden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak