30-minutters drift til Grenå fra 3. januar (Generelt)

af andersj @, Aalborg, tirsdag 30. november, 2021, 19:16 (52 dage siden)

Sikringsanlægget i Trustrup er nu endelig ved at være på plads og letbanen kan derfor fra 3. januar forlænge et antal tog i myldretiden fra Ryomgård til Grenå så der bliver halvtimesdrift.

Køreplanerne kan hentes her: https://www.midttrafik.dk/koreplaner/letbanen/letbanens-koreplaner/

Installationen af sikringsanlægget på den nye krydsningsstation ved Vestre Strandallé betyder imidlertid en totalspærring af banen mellem Østbanetorvet-(Lystrup) fra 3. januar til 10. marts. Togene fra L2 over Lisbjerg fortsætter i denne periode videre til Grenå hvilket medfører en forlængelse af rejsetiden på et kvarter. Jeg forstår dog ikke helt hvorfor det er nødvendigt at totalspærrer.

Læringen må være at det er dyrt at være fattig/ubeslutsom. Havde man fået krydsningsstationerne i Trustrup og Vestre Strandallé lavet på den oprindelige kontrakt med ASAL havde man sparet en del penge og gener for passagererne.
Kommer afgreningen til Aarhus Ø vil det også kræve en spærring af både L1 og L2 fordi man ikke byggede den oprindeligt, som man har gjort i Odense. I Odder vil det også medføre gener når der skal etableres opstillingsspor og måske også krydsningsspor ved Rude Havvej.
Trinbrættene Risskov Strandpark, Hessel og Thorsager blev også bygget udover den oprindelig kontrakt.

Sådan som jeg vurderer det har der været for mange kokke (staten, regionen og fire kommuner) inde over det samlede projekt og der har været for lidt fokus på økonomistyring og konsekvenser når man ved de enkelte parter har udskudt del-projekter.

I bund og grund ser man den samme problemstilling ved metroen i København hvor der bygges efter kommunegrænser og i mindre grad efter at nedbringe trængslen på tværs af kommunerne. Der er nogle skævheder i hvordan anlæg og drift af disse skinneprojekter finansieres, for kommunerne og regionerne kan ofte ikke bære de ekstra omkostninger ved både anlæg og drift der er i forhold til buskørsel. Lokalbanerne er også en udfordring fordi der ikke er råd til sporudskiftninger eller togkontrolanlæg - hvorfor skal sikkerheden være højere på en enkeltsporet statsbane med ETCS i forhold til en lokalbane med ydre signaler uden ATP/ATC/ETCS?

Nå, det blev lidt længere en planlagt. Men det er en reel problemstilling især i Hovedstadsområdet hvor kommunerne er geografisk små og hvor regionen burde spille en større rolle i finansiering, planlægning og drift af den kollektive trafik for at skabe mere sammenhæng.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak






Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen