Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Snerydning og ERTMS (Generelt)

af thomastog, 1/12 2021, 07:30 (875 dage siden) @ Jens N

Så kører man vel bare i en spærring som man plejer at gøre når lokomotiver uden ETCS kører på strækninger med ETCS. Hvis en sneplov er nødvendig så er det jo fordi den øvrige toggang er suspenderet.


Hvor har du det fra?

Er ikke dus med ETCS, men det skulle undre mig, at der ikke er mere “frihed” i den forbindelse, end i SR. Alene det, at det frit skal kunne køre frem/tilbage når det rydder sne, siger mig at der skal køres i et trafiklederbeskyttet område (hedder det det i ETCS ?), altså ingen andre tog i et større område/strækning.

I SR er det særdeles godt beskrevet, hvordan man afvikler snerydningstog.

Man kører normalt snerydningstog for at kunne holde trafikken i gang (men ikke nødvendigvis i fuldt omfang).

Man kan ikke have normal toggang, mens der kører et snerydningstog (bemærk “snerydningstog” er et SR begreb).

Der må ikke køres i blokafstand før/efter, toget må frit køre frem og tilbage, udkoble togkontrolanlæg, køre maks 70 km/h (medmindre andet sætter lavere grænse).

Og som sagt, skulle det undre mig meget, hvis der er mere frihed med ETCS, end der er med SR. Snarere tværtimod.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak