Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Uppsala bliver (måske atter) sporvejsby (Trafikpolitik)

af Carsten B. Thomsen @, Frederikshavn, torsdag 02. december, 2021, 14:45 (297 dage siden) @ Niels Munch

Herlig nyhed - og tillykke til Uppsala.
Så bliver Uppsala en "rigtig" storby.

Aalborg har fuld gang i deres Skod+ bus projekt - som på ingen måde vil løfte Aalborg ud af det provinsielle præg, som de horder af busser i byens gader så glimrende bidrager til.
Selvom projektet så blev kaldt Supersupersuperplusplusplusbus, så er og bliver de kommende busser i deres lånte fjer - i form af strømlinet letbaneforklædning - stadig kun skrumplende bumlebybusser, som ud over bl.a. ikke-eksisterende komfort, rystelser i huse langs ruterne, pibende bremser m.m. også udmærker sig ved at forurene overfladevandet fra vejene med mikropartikler fra slitage af dæk og bremser, at bidrage til sporkøring i asfalten, samt et højere energiforbrug pr. personkilometer sammenlignet med en letbane.

Uppsala med sine 177.000 indbyggere har set lyset - mens Aalborg med sine 211.000 indbyggere fortsat er så busforelsket, at det lykkedes at prakke dem sådan en kopivare på.
Sandsynligvis kommer ingen af beslutningstagerne til at skrumple rundt i Supersupersuperplusplusplusbusserne - men vi siger da så mange tak og ønsker Aalborg et stort tillykke - eller no'et.
Det forgange døgn har med al tydelighed vist, hvor sårbar gummihjulsbaseret transport er ved snefald - bybusserne i Aalborg har stået stille siden i går eftermiddag, mens NJ's tog nu ruller igen og kører omtrent planmæssigt.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Danske privatbaner

Læs historien om:
Gribskovbanens Driftselskab

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak