Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Uppsala bliver (måske atter) sporvejsby (Trafikpolitik)

af Niels Bak, 3/12 2021, 12:48 (847 dage siden) @ mikedk2100

Hånende, sarkastiske indlæg bør normalt ikke besvares, da de ofte bygger mere på fordomme end fakta.

Det bør dog bemærkes, at valget af BRT i stedet for Letbane ikke er taget i Aalborg men skyldes, at staten ikke alligevel ikke ville deltage i medfinansiering af en letbane.

Men kan så i øvrigt med erfaringerne fra Aarhus fundere over, om Sohngaardsholmsvej som en nordvendt bakke monstro ville være mere medgørlig end Randersvej.


Og man kan så supplere med at det i historien fra Uppsala er klart, at planerne kun bliver til noget, hvis der kommer medfinansiering fra staten - altså helt den samme situation som i Ålborg, bare med fem års forskydning, så man ikke har svaret endnu.

Det er ikke meget forfatteren af det forrige indlæg har sat sig ind i sagerne...


Men det virker trods alt som om, at svenskerne er noget mere positivt stemt for sporvogne (ja kollektiv trafik i det hele taget) end danskerne. Både blandt befolkningen, men også politisk set.

Det er korrekt, og jeg vil også gætte på at Uppsala får sin statsbevilling til den nye sporvej.
Men problemet i DK er altså landspolitisk og ikke visionsløshed hos lokalpolitikerne i Ålborg (i det her tilfælde. Deres generelle trafikpolitiske prioriteringer skal jeg undlade at udtale mig om, men blot notere at de kostede borgmesteren et gevaldigt valgnederlag.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lokomotivfabrikker

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak