Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Strækningsoversigt ETCS fra 10.12.2021 (Generelt)

af Henning Makholm ⌂, søndag 05. december, 2021, 21:15 (295 dage siden) @ Per Holm

Det forventes at enden af strækning 2 på et senere tidspunkt gradvist fysisk retableres med to spor fra Nf med henblik på betjening af Holeby/Lolland område med sporskifter.


Med hvilket formål? Jeg troede hverken der var lokale godskunder eller nogen baneinterne funktioner at køre til/fra ved den gamle banegård.


Fordi Folketinget har vedtaget at sådan skal det ende. Navnet ser ud til at blive "Lolland Syd".

Du mener den station der tidligere har skullet hedde Holeby? Den skal ligge på strækningen mellem tunnellen og Nykøbing F. Og jeg har ikke hørt noget om at den skal have nogen sporskifer der leder mod de spor på den hidtidige Rødby Færge som man nu kan se i strækningsoversigten -- med eller uden folketingsbeslutning om det.

En redegørelse om hvorfor finder du her: "Infrastrukturen udbygges" - Artikel om "Lolland Syd" område med sporskifter.

Dér står følgende:

Togtrafikken går uden om den den gamle station i Rødbyhavn, når Femern Bælt-forbindelsen åbner. I stedet åbner en ny station med navnet Lolland Syd, som skal ligge mellem Holeby og Rødby. Stationen vil integrere Lolland i den nye og forbedrede infrastruktur, som forkorter pendlerrejsen til og fra København. Banen giver også en hurtigere adgang til kontinental-Europa, og vi skaber dermed et bedre grundlag for at trække flere virksomheder og investeringer til området. Lolland Kommune ønsker yderligere, at der etableres en regionalbane mellem Lübeck og Lolland-Falster.

Intet om sporskifter eller andre antydninger af forbindelse til de nuværende spor.

(Artiklen er ikke dateret, men navnet "Lolland Syd" er i øvrigt forældet -- økonomiudvalget i Lolland Kommune stemte i september i år for at anbefale navnet "Lolland", uden syd).

--
Henning Makholm


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak