Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvorfor er DSB så vatter i IC4 farcen (Trafikpolitik)

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 3/6 2011, 14:03 (4703 dage siden) @ steenth

En ret væsentlig årsag til at man holder fast i IC4 er nok den simple, at vi taler om en kontrakt til flere milliarder, eller hvad der svarer til et års budget for en dansk gennemsnitskommune. Hvis man er bare lidt ansvarlig, smider man altså ikke så mange penge ud af vinduet for efterfølgende at bruge et tilsvarende beløb på en ny type tog, som ingen aner om kommer til at fungere bedre. Og dertil kommer at Ansaldobreda nok skal vide at sagsøge for kontraktbrud ,ligesom enten de eller DSB kommer til at stå med et antal mere eller mindre færdige tog, som næppe nogen gider købe.


DSB mangler akut dieselmateriel - og de får nok hellere ikke lov til et nyt udbud med dieseltog, når det politiske er besluttet at man skal have i gang med elektrificering igen. Og et nyt udbud taget omkring 3-4 år før man kan leveres det først sæt. Specielt fordi det DSB har brugt for til fjerntog findes bare ikke. Men DSB har vurdering at ved forliget i maj 2009 kunne få projektet i hus - at det igen giver problemer - tjaa - det er den risiko de har valgt at løbe. For det var oplagt at standse der.

Alternativet, de dieseldrevne ICE-TD er skam fine tog, men de 19 af slagsen der er bygget rækker altså ikke ret langt.

Der er bygget 20 - men en af dem blev tabt på værkstedet.

Men reelt er de ICE-TD blevet meste danske - der DSB logo på de 13 af dem... de sidste 6 - de er vist ikke i brugt!?

En ting burde DSB dog tage ved lære af. Der er bygget 20 ICE-TD. Hvorfor f*** byggede man ikke 10-20 IC4, og ventede med at lægge ordren på resten, til de 20 kørte tilfredsstillende?

Derudover så har DB for nyligt købt ICE tog igen fra Siemens. Var det i EU udbud, eller gælder reglerne kun for de små lande?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak