Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Politisk ukorrekte hypoteser om "driftens elendighed" (Trafikpolitik)

af Hedegaard, 3/6 2011, 17:19 (4704 dage siden) @ Leif Jørgensen

Rigtig mange (især politikerne) påstår at man ikke kan køre med lokomotivtrukne tog, da det ville besværliggøre op/nedformeringen ved de forskellige stationer.
Hvorfor egentlig? Hvem siger at rangering ville være nødvendig?
I Østrig kører Railjet med sammenkoblede styrevognstog, som bliver delt undervejs, således at det ene styrevognstog køre videre til Budapest, og det andet til Zürich.

Ja, det ser ikke smart ud med en tog-maskine i midten, og selvom at jeg helst ikke vil tro det, så har jeg på fornemmelsen at dette er af grundene til, at politikerne og DSB ikke ønsker denne ordning.
Det hele drejer sig om design design design. Man går SÅ meget op i hvordan tingene skal se ud, i stedet for at tænke på hvordan det skal køre.
Kan I ikke også huske de første år, hvor IC4 storset kun blev omtalt når det drejede sig om udseende og design?. Det var et "kvinde-tog", det var "stylish", det havde "sexet front" osv.
Og først mange år senere begyndte man rent faktisk at interessere sig for hvordan togene fungerede, og så kom alle problemerne frem.

Tror DSB virkelig at pendlerne vil nægte at stige ind i et tog, hvis det ikke har det rigtige design?
Personligt tror jeg at folk er bedøvende ligeglad med, om der et lokomotiv i midten.

Svaret hedder styrevognstog med automatkobling. Enkelt og nemt


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

ContecRail

Jernbanebøger

Fra Vestbanen til Arriva

Fra Vestbanen til Arriva. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak