Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Banernes forløb i Langå og Skjern (Generelt)

af ThomasTT, 19/12 2021, 12:46 (831 dage siden) @ Vollensir

Kom en dag til at tænke på hvorfor man har valgt nerop den indføring til Langå station fra Viborg. Og tilsvarende fra Herning ind til Skjern, så der skal skiftet køreretning i Langå for at kører til Århus og tilsvarende i Skjern for at kører til Esbjerg. Men togene endte måske før i tiden i Langå henholdsvis i Skjern, eller skiftede man lokomotiv pågældende steder.

For med det trafikmønster der er i dag, havde det da været nemmere og hurtigere hvis banen fra Viborg kom nord ind til Langå og tilsvarende i Skjern. Så der ikke skulle skiftes køreretning...

Fordi Randers var større end Aarhus dengang. Det modsatte har kun været tilfældet i 140 år, hvorfor det ville have været helt urimeligt hastværk at have ændret på banen.
Man planlagde vist også dengang en ny bane fra Aarhus til Randers fra Hornslet og via grenaabanen. Den skulle enddog vistnok have været elektrificeret. Så man kan sige, at overvejelserne om el til Aarhus kører på 130. år


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Gribskovbanen

Gribskovbanen. Pris 470 kr.

Læs mere
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak