Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Banernes forløb i Langå og Skjern (Generelt)

af tgsen, 19/12 2021, 13:58 (851 dage siden) @ ThomasTT

Kom en dag til at tænke på hvorfor man har valgt nerop den indføring til Langå station fra Viborg. Og tilsvarende fra Herning ind til Skjern, så der skal skiftet køreretning i Langå for at kører til Århus og tilsvarende i Skjern for at kører til Esbjerg. Men togene endte måske før i tiden i Langå henholdsvis i Skjern, eller skiftede man lokomotiv pågældende steder.

For med det trafikmønster der er i dag, havde det da været nemmere og hurtigere hvis banen fra Viborg kom nord ind til Langå og tilsvarende i Skjern. Så der ikke skulle skiftes køreretning...


Fordi Randers var større end Aarhus dengang. Det modsatte har kun været tilfældet i 140 år, hvorfor det ville have været helt urimeligt hastværk at have ændret på banen.
Man planlagde vist også dengang en ny bane fra Aarhus til Randers fra Hornslet og via grenaabanen. Den skulle enddog vistnok have været elektrificeret. Så man kan sige, at overvejelserne om el til Aarhus kører på 130. år

Og banerne på Djursland er fra Grenå til Randers med en sidebane til Aarhus.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Billige jernbane T-shirts

Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak