Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Shunt ved Aarhus (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/12 2021, 19:40 (847 dage siden) @ Niels Bak

Et shunt vest for byen uden banegård til et gennemkørende togsystem uden om Århus er der næppe passagerer til

Disclaimer: Jeg bor i Aalborg og tager oftere til København end til Aarhus. Min holdning er derfor "farvet", og nedenstående indlæg skal derfor læses i det lys. Jeg har tidligere i andre indlæg givet udtryk for nogenlunde det samme som nedenfor.

Den shunt jeg taler om, er en lille shunt på nogle få hundrede meter placeret ved Eskelund helt tæt på Aarhus og ikke det fantasifoster, som Solbjergmafiaen taler om helt ude ved kløverblads-motorvejskrydset.

Om der er passagerer: Jeg ved det ikke. Desværre er det vist aldrig blevet undersøgt seriøst. Der høres fra tid til anden et argument om, at mere eller mindre alle skal til/fra Aarhus og at kun meget få "rejser igennem". Hvor få er "meget få"? Det bør jo undersøges nærmere. Men der er i hvert fald ingen tvivl om, at de, der "rejser igennem", spilder ufattelig megen tid på at skulle "ind til Aarhus og ud igen".

Om et gennemkørende togsystem: Jeg forestiller mig ikke den store revolution. Lad blot samtlige nuværende togsystemer fortsat betjene Aarhus med en uændret køreplan. Det jeg efterlyser er to-tre nye tog pr. dag i hver retning til udelukkende at betjene fjernrejsende, som skal fra stationer nord for Aarhus til stationer syd for Aarhus - eller omvendt. Direkte tog med fornuftige køreplaner tiltrækker kunderne og flytter kunder fra ét togsystem til et andet. På den baggrund kan materielanvendelsen formentlig optimeres, således at de nye togafgange måske kan klares med det forhåndenværende materiel.

En måske lidt overset kundesegment: Godstrafik. I øjeblikket er der pr. uge "kun" 10 godstog, der passerer Aarhus syd-nord/nord-syd. Når/hvis Hirtshals kommer i gang, vil det antal stige, og der er ingen tvivl om, at godsoperatørerne vi tage mod en shunt med kyshånd. I øvrigt er der jo tale om en TEN-T rute - måske EU vil spytte lidt i kassen til en kort shunt, som jeg i øvrigt mener bør anlægges enkeltsporet og uden flyovers.

Det kunne være interessant at se et samfundsøkonomisk regnestykke på en kort shunt. Jeg har ikke den store tiltro til Banedanmark og deres prisberegninger, så jeg så gerne, at en beregning blev foretaget af alle mulige andre end Banedanmark.

Et husmandsregnestykke kan ses her: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=76862

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak