Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Shunt ved Aarhus (Generelt)

af Niels Bak, 25/12 2021, 01:48 (847 dage siden) @ ThomasLarsen

Man kunne jo i så fald supplere med et stop i Brabrand.
Eller forlænge regionaltoget, fra Hobro til Aarhus H.

Og så overså du jo det afsnit jeg skrev hvor man kunne skifte til bus og letbane på Viby st.
Jeg har altså svært ved at tro at alle passagerer skal til et sted i nærheden af Aarhus H.

Det skal de heller ikke - men givet langt flere end der skal i nærheden af Viby. Og langt, langt flere som skal til steder, hvor der kører direkte transport fra Banegårdspladsen end der er direkte transport fra Viby station. De nuværende passagertal for de to stationer i sammenligning er nok instruktive, også selv om du blot kigger på tog, der stopper begge steder.


Og så er der jo også dem der skal til et sted syd for Aarhus.
De tager vel også et par pladser i toget.

Hele ideen fungerer kun, hvis der er passagerer nok til et helt nyt tog, så de nuværende lyn stadig kører ind til Århus H (nej det er ikke den største destination, som skal have den langsomste forbindelse) og der stadig er i det mindste regionaltog nordud fra Århus H til Ålborg. Hvis man kan fylde et tog med folk fra Ålborg (og mellemstationerne undervejs) som skal forbi Århus, så giver det mening, og det vil givet generere flere passagerer, men om det er nok, aner jeg ikke.

Hvis det bliver alle mulige kunstløsninger med at læsse folk af i forstæderne eller lade dem tage det langsommere tog, hvis de vil helt ind til byen, så vil det bare formindske antallet af passagerer fra den forbindelse, som i forvejen fungerer.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Postautomobilet Gennem 100 År

Postautomobilet Gennem 100 År. Pris 360 kr.

Læs mere
Indsend billederSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak