Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kold krig mellem DSB og SJ? (Trafikpolitik)

af Niels Bak, 27/12 2021, 12:12 (823 dage siden) @ andersj

Det er svært umiddelbart at se hvem der har den største indflydelse i forhold til de infrastrukturbeslutninger der er nævnt i artiklen. Desuden er artiklen heller ikke god til at adskille udbudt trafik fra fri trafik.

Nej og den roder også rundt i DSB og Banedanmark. Godt nok har bdk jo nok taget DSB i ed ift planerne for ombygning af Kbh H, som vil afskaffe at tog fra lufthavnen vender og kører videre mod vest, og det er også troligt at de ikke har hørt SJ eller tillagt det større betydning, hvad de synes ift deres fremtidige planer. Men det er altså direkte fejlagtigt, når artiklen skriver at DSB vil ombygge Kbh H.

Det er så vidt jeg ved heller ikke helt korrekt at en mulig jernbane er taget ud af arealreservationen til Ring 5. Dels er korridoren slet ikke ændret endnu - det sidder Vejdirektoratet stadig og kigger på - og dels så står der ikke noget i kommissioriet til den analyse om jernbane, hvilket selvfølgelig betyder, at den del ikke fylder meget i hverken diskussion eller prioritering, men der er altså ikke truffet en beslutning om at pille den ud - formelt i hvert fald.

Men under alle omstændigheder er ring 5 jo kun relevant for godstrafikken, hvis SJ satser på at internationale tog til kontinentet skal via København (og det er et meget stort marked at køre helt uden om, ligesom svenskerne tilsyneladende har droppet deres planer om at lade en kommende højhastighedsbane rette sig mod Helsingborg). Det er dog i det videre perspektiv relevant, da det har betydning i forhold til en beslutning om at lave Kystbanen til S-bane.


Man kan dog se at SJ er begyndt at køre deres X2000 til og fra Østerport igen for at undgå at blive sendt i spor 26.

I bund og grund er det vel mest embedsmænd og de deraf følgende landspolitiske beslutninger som både DSB og SJ skal slås med. Selvfølgelig har DSB indtil nu i hvert fald nok haft lettere ved at få deres ønsker igennem til beslutningstagerne, men der er også mange projekter som DSB bliver taget til gidsel i pga. politiske beslutninger.

Artiklen sætter en stor fed streg under, at det vil være helt tåbeligt at træffe en beslutning om S-tog til Helsingør før der er taget beslutning om de fremtidige forbindelser over Sundet.

Og så tror jeg DSB skal passe på med, hvad de ønsker sig, hvis man ellers skal tage artiklen til troende. Når først S-togene er lagt om til førerløs drift, så bliver det en oplagt ide at lægge S-tog og metro ind under samme selskab, og der skal Telegade nok ikke vide sig alt for sikker på at det bliver i DSB's regi...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak