Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Metro M4a til Jernbanebyen? (Generelt)

af emc, 29/12 2021, 23:06 (848 dage siden)

Det er virkelig ærgerligt, at den nye Jernbanebyen er "banebetjent" (til vedligeholdelsescenteret) men ikke får en station.
Det er måske lidt for tosset, men en tanke;
Hvad hvis man lader folk stige på ved metrovedligeholdelsescenteret for at tage metroen ind ét stop til Havneholmen (Fisketorvet)?
Jeg er klar over at skiftekamrene fletter sammen ind mod København H, og at toget fra Jernbanebyen skal flette ind med M4, for derefter at stoppe og køre "mod kørselsretningen" til Havneholmen.
Jeg har ikke et bud på hvor lang tid det vil tage, men tænker ikke det er urealistisk at få et tog ind på M4-bane mod kørselsretningen, stoppe på Havneholmen, derefter køre i den "rigtige retning", stoppe ved indfletningen, og køre mod kørselsretningen ud til Jernbanebyen. Hvis ambitionen om 90 sekunder mellem hvert tog i myldretiden på Cityringen M3+M4 (=180 sek på M4 sydhavnsstrækningen) viser sig at give for lidt tid til at et tog kan køre mod kørselsretningen til Havneholmen, kunne man måske slække lidt og sige at Cityringen M3+M4 betjenes i myldretiden i takt af M3, M3, M4, M3, M3, M4 osv. i stedet for nu: M3, M4, M3, M4 osv. Det ville give 270 sekunder (4½ min) mellem hvert tog på Sydhavnslinjen (altså M4 hovedlinjen) i stedet for de nuværende 180 sek /3 min.
Jeg hører gerne hvorfor det er en idiotisk og/eller god idé.
[image] [image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere
Indsend billederSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak