Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB Værksted Næstved? (Generelt)

af andersj, Aalborg, 30/12 2021, 16:09 (842 dage siden) @ Jens Hansen


Men det er vel af politiske årsager at det ikke må placeres i Københavnsområdet.


Simpel forretningskalkule, DSB er også et ejendomsinvesteringsselskab, så deres arealer i København er mere værd som byggegrunde til byggeprojekter.

Miljøkonsekvensrapporten fra COWI nævner at Nykøbing F, Holbæk og Kalundborg også har været undersøgt. De væsentlige kriterier for valget af placeringen var:

  • Værkstedets beliggenhed i forhold til regionaltogstrafikken øst for Storebælt, som køres med dobbeltdækkermateriellet.
  • Værkstedets beliggenhed i forhold til trafikken mellem København og Hamborg, som planlægges afviklet med de nye vogne.
  • Værkstedets beliggenhed i forhold til nedbrud og anden akut vedligehold, hvor det er en fordel at have en central placering i netværket for at minimere afstanden til værkstedet.
  • Restkapaciteten på stationen tæt ved værkstedet, som kan udnyttes til skift af togstammer og tomkørsel til og fra værkstedet.
  • Opstillingskapaciteten på stationen, som kan udnyttes til opstilling af materiel på vej til og fra værkstedet.


Men hvor meget "pleje" har 42 nye ellokomotiver, 8 nye togstammer og 25 ældre togstammer brug for? Til 150 - 200 jobs?

JH

Miljøkonsekvensrapporten fra COWI nævner følgende:
Når alle de nye lokomotiver og vogne er taget i brug, forventer DSB, at i alt ca. 110 medarbejdere vil være beskæftiget på værkstedsområdet. I alt forventes ca. 60 medarbejdere at være beskæftiget på området ad gangen.

På ugebasis forventes ca. 25-50 togstammer at blive efterset, klargjort og vedligeholdt i værkstedshallen i vest. Når togene kommer til værkstedet, vil de blive parkeret på opstillingssporene i øst, hvor de også vil blive opstillet, når de er færdige, indtil de kører væk fra værkstedet.

"25-50 togstammer" virker dog højt, men man har nok indregnet kapacitet til at kunne håndtere yderligere vognstammer. Der er jo option på flere Talgo-stammer og DSB har også tilbudt at værkstedet kan bruges til service af nattogsmateriel i et evt. ÖBB/DSB partnerskab.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak