Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Grønne rejser (Generelt)

af Niels Bak, 4/1 2022, 00:32 (815 dage siden) @ andersj

Når luftfarten påny at tage teten i forhold til den "grønne rejse" overfor jernbanen?

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-01-01-professor-kalder-statsministers-gronne-flymal...


Muligvis, men ikke indenfor de næste par år.

Når det så er sagt, så skulle en fornuftig klimastrategi i hvert fald inkludere alle transportmidler og sektorer. Jernbaneelskere kunne måske frygte at toget på sigt bliver mindre attraktivt mht. til klimaaftrykket, nemlig lige så snart at biler, lastbiler og fly kan benytte sig af CO2 neutral brændstof (måske power to x eller andet). Men det ændrer ikke noget ved at der alligevel skulle investeres mere i jernbanen (og kollektiv trafik i det hele taget), dels fordi flytraffiken kun kan klare en vis del af indenrigstrafikken (og isoleret set ville forværre nogle af de strukturelle/geografiske uligheder som man fra politisk side ellers ikke bryder sig særlig meget om - jernbanen binder landet bedre sammen, så at sige) og dels fordi CO2 neutrale biler/lastbiler ikke kan løse trængselsproblemet - eller støjproblemet for den sags skyld.

Jeg er godt klar over at der i forvejen er meget pres på flysektoren, men indtil der rent faktisk findes grønne fly skulle det i det mindste ikke kunne betale sig at flyve fremfor at tage toget. Men her er det efter min mening vigtigt at man gør togbilleterne billigere og ikke kun flybilleterne dyrere.


I bund og grund tror jeg at valget af transportmiddel er meget lidt styret af klimabelastning for de fleste. Det er nødvendigt at gøre transportsektoren grønnere på et samfundsplan, men jeg tror næppe det vil flytte kunder. Når der skal vælges transportmiddel så er det de håndgribelige parametre som pris, rejsetid, komfort og serviceniveau der er afgørende. Omstillingen kan indirekte være med til at flytte kunder, når eksempelvis elektriske tog har lavere driftsomkostninger end dieseltog, lavere rejsetid og højere komfortniveau.

Det er formentlig korrekt, og det er også derfor, at det kræver at politikerne skruer på markedet. I dag er flytrafikken fx afgiftsbegunstiget, og det grønne brændstof vil også være dyrere at producere end det fossile - selv om det med tiden vil nærme sig i produktionspris, så regner man ikke i branchen med at komme under. Så det kræver politiske krav at få luftfarten til at skifte, og realistisk skal det ske på europæisk plan.

Og så skal det nok også lige nævnes at luftfartsbranchen selv regner med at kun 7 procent af deres klimapåvirkning kommer fra rejser under 500 km. Så selv om man fik flyttet alle dem over i tog, så ville det ikke batte forfærdeligt meget. Man er simpelt hen nødt til at finde andre brændstoffer.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
DSB K544

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak