Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

De sidste letbaner (Generelt)

af andersj, Aalborg, 4/1 2022, 16:12 (836 dage siden) @ Niels Munch

Ud over problemet med sliddet på BRT-kørebanerne er der nok nogle BTR-ejere, der bliver forskrækket over at skulle udskifte det rullende materiel efter 12-15 år; for et BRT-køretøj bliver næppe ældre end en bybus.

Når dette tidspunkt nås, ærgrer de sig endnu mere over ikke at have anlagt letbane fra begyndelsen :-| .

Det har man taget højde for i den danske model hvor vognmanden også skal indkøbe og eje busserne. I Aalborg er der i den nye bybuskontrakt ikke mulighed for busoverdragelse når kontrakten ender - det er ellers noget man har haft indtil nu.

Den nye kontrakt er så også længere end tidligere og modsvarer den forventede levetid på en bus. Den nye kontrakt med Tide Bus løber i 10 år med mulighed for 3 x 2 års forlængelse. De nuværende dieselbusser kan også godt holde længere end den maksimale alder trafikselskaberne kræver, men bliver ofte udskiftet af miljøhensyn. Batteribusser er (lokal)miljøvenlige fra dag 1, så det bliver spændende at se hvor lang tid de egentlig kan køre inden de skal skrottes.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak