Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ståltoget, Hillerød, CBTC og ERTMS (Generelt)

af steenth, 5/1 2022, 13:51 (836 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Det er overhovedet ikke noget specielt med anlægget i Hillerød. Det er et standard-anlæg, som kan håndtere mange typer af togveje uanset om det er toget bruger CBTC, ICI eller SR....


Man skal huske, at de "underliggende" sikringsanlæg i Signalprogrammet groft sagt, er de samme som DSB type 1990, som man har haft længe - mens det nye er "hvordan de kommunikerer til togene". Der er intet nyt i selve sikringsanlæggene som sådan.

Netop.

At man så også skifter alle sikringsanlæg (herunder 1990 anlæg, der principielt kan virke under ERTMS), skyldes en strategisk beslutning om øget konkurrence på leveringen af ERTMS, da man ved en gradvis udrulning baseret på "opgraderede" 1990 anlæg, ville favorisere den eksisterende leverandør af sikringsanlæg, da ingen andre sikringsanlæg var godkendte i Danmark.

Jeg synes der været for meget fokus på ERTMS/ETCS. Reelt er "kun" en udskiftning af sikringsanlæg, hvor man så har udnyttet at ETCS niveau 2 holder omkostninger nede - selv med de omkostninger som har været pga. forsinkelserne. Og man får opgraderet alle relevante systemer i et stort hug, som fx de systemer som håndteres trafikken. Men det blev ikke 1990 anlæg som blev valgt...

Det er en meget dyr beslutning, men også forholdsvis sund - omend det virker som om hensigten med at erstatte et monopol, nu istedet er blevet til et monopol for øst, et for vest og et for S-banen.

Spørgsmålet, når kontraktperioden udløber, hvad der så sker. Forsætter de nuværende leverandører? Forhåbentligt kan en ny leverandør genbruge installationerne i og ved sporet, så man ikke skal installere nye baliser, sporskiftedrev og akseltællere med tilhørende udstyr. Derudover der også overkørselsanlæg. Der må nogle steder, hvor man har været igennem den overgang på gammel dags signaler...

Der er i al fald ikke længere nogen, der snakker om, at man "bare" kan etablere eksempelvis en ny krydsningsstation med en anden ERTMS-leverandør de næste 30 år...

Hvis kunne få levere noget udstyr i sporet fra anden leverandør i sporet, som kan arbejde sammen med den leverandør, som har sikringsanlægget, så kunne man komme tæt på at alt ikke afhænger af en leverandør...

Mvh
Steen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak