Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

De sidste letbaner (Generelt)

af anders_vejby, 5/1 2022, 18:36 (813 dage siden) @ Chivas
redigeret af anders_vejby, 5/1 2022, 18:53

Hej.
Jeg er langt fra enig.
Der kører to-leds el-opladelige busser på linie 2A i København - og har gjort det i en hel del år.
Der kører tre-leds el-opladelige busser i flere lande i EU.
El-buslinjer kan umuligt være lige så besværlige og dyre at etablere og omlægge som letbaner.
Busser kan indsættes dynamisk overalt på en linje ved problemer.
Extrabusser kan indsættes ved f.eks. fodboldkampe og koncerter, der hvor og hvornår der er behov.
El-busser kan omlægges med minutters varsel -- og bliver det f.eks. ved demonstrationer og ildebrande. Der er radioforbindelse til chaufføren i KBH - ellers kan det laves med tjenestemobiltelefoner på få uger.
Derfor hepper jeg på el-busser og ikke på betonfunderede letbaner og derfor er de sidste letbaner anlagt i DK.

Jeg tror der har været en misforståelse. Det som andersj betegner som dobbeltledbusser er nok det du refererer til med tre-ledsbusser (jeg går ud fra at du mener 3 dele) og der er det rigtigt nok at der i øjeblikket kun findes få eksempler af batteridrevne dobbeltledbusser (+- 25m) der kører i udlandet. Jeg regner derfor lige p.t. med begrænsninger både mht. fremkommeligheden og rækkevidden.

Ellers er jeg enig med dig i at almindelige busser og ledbusser er mere fleksible, men det ændrer ikke noget ved at de også har en række begrænsninger, især mht. komfort og kapacitet. Og som man også har været inde på her mange gange er fleksibilitet et tveægget sværd, fordi investorer og borgere nok har mindre lyst til at bosætte sig langs en buslinje, hvis den sådan set kunne omlægges eller nedlægges fra en dag til den anden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak