Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

De sidste letbaner (Generelt)

af andersj, Aalborg, 5/1 2022, 18:46 (841 dage siden) @ Chivas

Hej.
Jeg er langt fra enig.
Der kører to-leds el-opladelige busser på linie 2A i København - og har gjort det i en hel del år.

Siden december 2019.

Der kører tre-leds el-opladelige busser i flere lande i EU.

Ja, i Nantes i Frankrig siden 2019. Malmö bliver anden by og Aalborg tredje by med sådanne busser i Europa.

El-buslinjer kan umuligt være lige så besværlige og dyre at etablere og omlægge som letbaner.

En buslinje er ikke svær at etablere, det kræver bare en eksisterende vej. En letbanelinje er heller ikke svært at etablere, det kræver bare eksisterende skinner. Men skal man etablere dedikerede busbaner så er der ikke den store forskel i forhold til etablering af skinner.

Busser kan indsættes dynamisk overalt på en linje ved problemer.

Det kræver vendemuligheder for busserne og en transversal for letbanetog. Så ikke den store forskel her.

Extrabusser kan indsættes ved f.eks. fodboldkampe og koncerter, der hvor og hvornår der er behov.

Ligesom man kan med letbanetog. Se eksempelvis det ekstra spor der er lavet ved Odense Stadion hvor ekstratog kan vende.

El-busser kan omlægges med minutters varsel -- og bliver det f.eks. ved demonstrationer og ildebrande. Der er radioforbindelse til chaufføren i KBH - ellers kan det laves med tjenestemobiltelefoner på få uger.
Derfor hepper jeg på el-busser og ikke på betonfunderede letbaner og derfor er de sidste letbaner anlagt i DK.

Jeg hepper også på el-busser, der hvor el-busser er relevante. Jeg hepper på letbaner hvor de er relevante og jeg hepper på metro og jernbane for de er relevante. Det er forskellige værktøjer der løser forskellige problemer - det skrev jeg også om tilbage i sommer: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=169807

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak