Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

De sidste letbaner (Generelt)

af andersj, Aalborg, 5/1 2022, 23:50 (813 dage siden) @ Mester

Favrskov Kommunes negative holdning hjælper heller ikke på de overordnede tanker om mere letbane


Hvis Favrskov vælger BRT får passagererne et ikke særlig populært skifte på turen til Aarhus. I mine øjne er det vanvid at etablere en BRT-linje fra Hinnerup og frem til E45, så valget i Favrskov står reelt mellem letbane eller en helt almindelig bus/elbus.

Helt enig og det hjælper heller ikke at en planlægger fra Aalborg Universitet til DR siger at en BRT til Hinnerup "giver fin mening". Man skal ikke udtale sig til medierne som ekspert om projekter man ikke har sat sig bare en lille smule ind i.

og den pludselige aflysning af letbane til Aarhus Ø fra borgmesteren (før undersøgelserne af etape 2 er færdige) tyder heller ikke på at mere letbane står så stærkt som det har gjort.


Den aflysning skyldes, at letbanetrafikken ville bryde sammen, hvis Aarhus Ø fik letbane.

Der blev blot sagt at "trafikken" ville bryde sammen. Men letbanen til Aarhus Ø har meget lidt påvirkning af det kryds, da kørsel til og fra Aarhus Ø kun vil spærre den vognbane for biler mod Aarhus Ø.

Havde man været lidt fremsynet havde man gravet letbanen ned under krydset som en cut and cover løsning. Der er umiddelbart plads til ramper i alle fire retninger - i Hannover er ramperne til cut and cover tunneler på deres letbane 140 meter lange.

Aarhus Ø afgreningen var en ikke ubetydelig del af Brabrand-linjen, da den kunne sikre at denne linje også kunne betjene Dokk1 og Skolebakken. Nu kommer den nok til at få endestation på banegårdspladsen, hvis det bliver til noget.


Planen er, at Brabrandetapen skal fortsætte dels ad den nuværende Indre Strækning og senere også til Kolt/Hasselager.

Det er selvfølgelig en mulighed hvis man får samdriften mellem Odderbanen og Grenåbanen til at virke. Der kommer jo til at være samme frekvens på begge baner fra august.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB S353

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak