Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

De sidste letbaner (Generelt)

af andersj, Aalborg, 6/1 2022, 01:01 (835 dage siden) @ anders_vejby

Den aflysning skyldes, at letbanetrafikken ville bryde sammen, hvis Aarhus Ø fik letbane.


Som sjællænder må jeg sige at jeg ikke helt forstår hvad beregningerne beror på, men uanset hvad, så synes jeg at der på længere sigt skulle findes en eller anden mulighed for at etablere letbanedrift til Aarhus Ø. Hvis det betyder at krydset skal bygges om for at bilerne kan passere under letbanen eller omvendt, så er det simpelthen det der skal til. Alternativet (dvs. flere biler til og fra Aarhus Ø på grund af dårlig offentlig transport) ville være værre...

Letbanedrift til Aarhus Ø giver kun mening hvis den fungere som endestation for en anden længere linje - eksempelvis Brabrand-linjen. Det ville ikke give mening at køre i pendulfart mellem Aarhus Ø og Aarhus H, det er ruten for kort til og passagergrundlaget for lavt.

Selvom man i nogen grad kan sammenligne Aarhus Ø med Nordhavn, så er afstandene fra Aarhus Ø til resten af midtbyen væsentlig kortere end i København. Så de fleste vil nok enten cykle eller gå mellem Aarhus Ø og lokationer i midtbyen. Kunder til kollektiv trafik vil nok i høj grad være dem der skal længere væk end midtbyen, men mange små rejsestrømme er vanskeligt at planlægge noget kollektivt efter.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige. Pris 90 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak