Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

De sidste letbaner (Generelt)

af KKLD, 6/1 2022, 20:03 (835 dage siden) @ mss

Hej,

Jeg tror også at bølgen er ovre.
Der vil nok komme udvidelser af de tre net der nu er bygget/ved at blive bygget, men letbane i flere byer kan jeg efter kuldsejlingen i Aalborg ikke forestille mig.


Det tror jeg du har ret i - simpelt hen fordi der ikke er så forfærdelig mange flere oplagte steder i de mindre byer.

Spørgsmålet er i hvor høj grad man vil udvide i Hovedstaden, Odense og Århus, men alle steder er der projekter, som kunne være levedygtige på tegnebrædtet. Meget afhænger af Christiansborg, og i Hovedstaden også om man kan få politikerne i Københavns kommune til at prioritere noget som helst andet end metro, da det mest oplagte projekt - Frederikssundsvej - går ind over kommunegrænsen. Men det kan være det hjælper nu, hvor man ikke har flere havnegrunde at sælge til at finansiere dyre metrobyggerier.


Ja der er mange oplagte muligheder. Desværre er Københavns kommune en tung stopklods i planlægningen.
De er helt metroblinde og kan ikke se nytte i andre løsninger. Jeg tror heller ikke helt at de københavnske politikere har begreb om hvor store ekstraudgifter der er forbundet med anlæg og drift af yderligere metro, endsige metroens ulemper (lange gåafstande). Det er mit håb, at Christiansborg snart sætter stolen for døren og stopper kommunens temmeligt vilde metro- og byudviklingsplaner, der i høj grad tager udgangspunkt i "spændende" nye udviklingsområder, og sætter dem til at løse "kedelige" presserende behov for opgradering af eksisterende korridorer, ikke mindst nordens travleste buslinje 5C! Metro er i den forbindelse uegnet, da der skal være mange stop undervejs i de store og tætte boligområder.
Det er væsentligt for nye radiallinjer at de kommer til at føre helt ind til centrum. Det nytter slet ikke noget at alt udefra skal ende ved Metro-Cityringen. Dels vil det betyde omstigning og dermed frafald af en stor del af de pontentielle passagerer, dels får det befolkningstætte Nørrebro så slet ikke letbane.
Også andre radiallinjer vil være helt afhængige af at blive ført ind til centrum, f.eks. den oplagte linje (Lyngby/Lyngbyvejen/)Hans Knudsens Plads/Universitetsparken/Rigshospitalet/Nørreport/Rådhuspladsen(/København H). Denne vil have grundlag for transport af mange passagerer indenfor København, særligt til og fra universiteterne og rigshospitalet i begge retninger.

Og så kommer man på et eller andet tidspunkt til at lægge skinner på BRT-linjen i Ålborg - tætheden og rejsestrømmene er simpelt hen for store. Men det kommer nok til at vente en del år, og i hvert fald til den første generatiion busser er udtjente.


Ja det gør man nok, men det kommer an på om man kan få tilskud til omlægning til den tid. Skrabeløsningen (BRT) er jo et resultat af at folketinget ikke vil støtte med de nødvendige midler. Desværre...

Eller Ekspresgruppens forslag om S-tog til Rigshospitalet og Forum så der kommer redundans til Røret.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak