Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

M4 linjeføring - tak for svar (Jernbanen i dag)

af Banemanden, 7/1 2022, 15:05 (834 dage siden) @ Per Holm

Takker for et svar der forekommer særdeles grundigt og udtømmende.

Da jeg "fiskede" efter en mere permanent forlængelse af M4 var det med en forestilling om at kørslen kunne erstatte nogle tog på M3 så det samlede stammeforbrug, strømforbrug og slidtage ikke ville blive forøget. Husker jeg rigtigt er passagertallene på den "ydre" del af Cityringen en del mindre end på den "indre" del og dette kunne evt. have berettiget en lavere togfrekvens i Nordvest.


PS. Det var netop en sen lørdag aften jeg "turistede" den på Nørrebro.

Du har fuldstændig ret. Der er ikke super mange passagerer på fx skjolds plads, Vibenshus runddel og Poul Henningsens plads. Trianglen er til gengæld relativt travl og det forøges kun ved arrangementer i parken. Det er selvfølgelig bedømt på mit blik fra kontrolrummet når jeg sidder og er på arbejde.
Ideen med at erstatte nogle tog på M3 med M4 vil give en lidt sjov trafik, for du ville ikke kunne efterstræbe at køre hvert andet tog på hver linje, hvis du stadig skal opretholde en fornuftig drift i det meget travle centrale område fra Østerport til Hovedbanen. Men det er også en lidt anderledes måde man regner rettidighed ud på ved metroen sammenlignet med fx s-togene. Men det er en helt anden tråd ;)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak