Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

København H-Fjenneslev-Aarhus H på under 60 minutter? (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/1 2022, 15:52 (811 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen


Jeg ved godt, vi har tævet i det før. Men hvad skal der til for at få København H-Fjenneslev-Aarhus H ned på under 60 minutter? Kan det overhovedet realistisk lade sig gøre (kombination af rullende materiel og infrastruktur)?

Køretiden ventes at blive ca. 65 min via Fjenneslev, hvis man kører 250 km/t på den nye bane København - Ringsted, 300 km/t fra Fjenneslev til Kalundborg, 200 km/t over højbroen til Samsø, og op mod 250 km/t resten af vejen. Prisforskellen mellem 250 og 300 km/t tog er ret lille, til gengæld er høj hastighed på højbroen noget, der nok bliver svinedyrt, da der vist ikke rigtig er fortilfælde med to 250 km/t tog, der krydser hinanden i 65 meters højde og sidevind...

Den faktiske køretid er ca 58 min, resten er buffertid.
Køretiden kan reduceres yderligere, hvis der kan køres 300 km/t på jyske landanlæg, men især, hvis "østbroen" bliver en tunnel, så sidevind ikke bliver et problem.

Det er også muligt, man kan bruge et mere "nuanceret" hastighedsprofil over Kattegat (eks 230 km/t de første km på østbroen og deslige).

Men skal det virkelig rykke noget, skal man kunne komme hurtigere de sidste/første 10 km omkring København og Aarhus.

Kære Lasse

Tak for et yderst kvalificeret svar. Man kunne jo så håbe på en tunnel, der fjerner problemet "med to 250 km/t tog, der krydser hinanden i 65 meters højde og sidevind". Gys.

Jeg tillader - helt for egen regning - at konkludere, at <60 minutter "er indenfor rækkevidde".

Bedste hilsner

Thomas


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak