Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegat hvornår? (Generelt)

af Niels Bak, 8/1 2022, 02:46 (838 dage siden) @ anho

Hvorfor skal man omlægge Nordvestbanen? Det tjener jo ingen nytte, når det alligevel er næsten lige så dyrt at udrette en bane til 250 km/t som at bygge en helt ny. Og en Kattegatforbindelse uden højhastighedsbane på Sjælland har ingen gang på jorden.

Hvis man absolut vil tage højde for en eventuel fremtidig højhastighedsbane Køge-Vordingborg, så kunne man jo lige så godt bare lade både Odsherred- og Nordvestbanen være i fred, og så bygge en helt ny elektrificeret bane fra Kalundborg til førnævnte punkt mellem Tølløse og Vipperød. Det giver under ingen omstændigheder mening at kannibalisere på Nordvestbanen, for det ville kræve næsten fuldstændig omlægning af tracéet for en minimal gevinst.

Og en højhastighedsbane fra Kalundborg til Lejre er allerede blevet undersøgt, og den er ikke samfundsøkonomisk rentabel. Jeg kan ikke se hvordan din plan på nogen måde skulle være bedre end bare at bygge en Kalundborg-Lejre (eller Kalundborg-Tølløse) bane. Medmindre man bor i Svinninge og gerne vil have direkte tog til København, selvfølgelig.

Næ, og der er heller ingen ting, der tyder på at en genopbygning af Kalundborg-Slagelse-Næstved vil være spor hurtigere end en tilslutning ved Fjenneslev og så et kort shunt vest om Ringsted, hvis det er den forbindelse, man vil. Og det er i hvert fald meget billigere, hvis man først har lavet Fjenneslevtilslutningen - som i sig selv formentlig er en del billigere end en helt ny Nordvestbane, som er det der skal til, hvis den skal kunne konkurrere i tid. Og så har vi slet ikke talt om kapaciteten mellem Roskilde og Kbh endnu...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Jernbanehumør
Jernbanehumør

´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.

Læs mere
DSB MY1135 1

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak