Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Østbanens fremtid (Generelt)

af ThomasLarsen, 8/1 2022, 16:04 (832 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg forstår ikke idéen er med at flytte Rødvig station 500 meter tilbage? Den ligger da så fint ned til vandet.

Hvad er fordelen ved at anlægge dobbeltspor ved Faxe Syd.
Ville det ikke være mere passende ved Ladepladsen som endestation?


Dobbeltsporet ved Faxe syd, skal laves for at man kan køre " kolonne kørsel" ved Køge station.

Altså det med at lade Roskilde toget afgå lige før Nivå toget.
Og Næstved toget før Faxe toget, i den anden retning.

I en af rapporterne var der et eksempel på en køreplan.
Hvor Østbanen krydsede i Køge, Hårlev og Faxe syd. Fordi at der var 15 min imellem de 3 stop.


Men er det så med kvartersdrift Hårlev - Køge, så begge linjer, eller stadig med Rødvig linien uden direkte forbindelse? Eller med kobling i Hårlev?

Det nævner rapporten ikke noget om.
Men tanken med renoveringen af Østbanen. Har hele tiden været at man kan gå tilbage til 15 min drift.

Så mon ikke at det er med i planerne.
Og hvis man gerne vil have 15 min drift til Roskilde (en gang i fremtiden). Så vil det også give god mening, at have det på strækningen Køge - Hårlev.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak