Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegat hvornår? (Generelt)

af tgsen, 9/1 2022, 12:17 (830 dage siden) @ anho

Du kan ikke bare skrive et halvt formuleret forslag og så håbe at folk læser dine tanker for at forstå resten. Du sagde netop ingenting om hvad der skal ske med de eksisterende stationer på Nordvestbanen.

Nordvestbanen har ekstremt mange skarpe sving. Hvis du ønsker at banke hastigheden tilpas højt op til at det kan komme i nærheden af en Fjenneslev-løsning, så skal du køre med i hvert fald 250 km/t. Dette kræver en kurveradius på 2,5 km. Det betyder at man skal udrette kurver følgende steder:

  • Vest for Holbæk
  • Umiddelbart syd for Regstrup (kræver omlægning inde i selve Regstrup by og dermed følgende ekspropriation)
  • Vest for Knabstrup (kræver ekspropriation af mange huse)
  • Igennem Mørkøv, kræver meget ekspropriation
  • Hele strækningen mellem Jyderup og Svebølle skal ombygges, intet tracé kan genbruges
  • Næsten hele strækningen mellem Svebølle og Værslev skal ombygges

Der er ingen delstrækninger hvor man kan genbruge mere end halvdelen af strækningen, og minimum to delstrækninger hvor man intet kan genbruge. Den mængde spor man kan genbruge skal stadig fordobles, og al ballasten samt alle sveller skal udskiftes til noget der kan klare højere hastigheder.


Hvis jeg forstår dig ret, skal der udover de arbejder jeg allerede har beskrevet ovenfor, også bygges ny elektrisk lokalbane mellem Svinninge og Værslev, samt en højhastighedsbane fra et sted vest for Holbæk som så har udgreningspunkt fra enten omkring Lejre, eller et sted mellem Tølløse og Vipperød. Denne kan senere forlænges til København-Ringsted banen.

Tillad mig at gentage mig selv: Nordvestbanen har mange skarpe kurver og kan ikke genbruges til en højhastighedsbane i nogen nævneværdig udstrækning. Og ja - jeg målte rent faktisk alle kurveradierne efter på et kort.

Dit forslag går på at køre stoptog København-Aarhus via Svinninge, hurtigtog via en opgraderet Nordvestbane, og også lokaltog København-Kalundborg via den opgraderede Nordvestbane. Det betyder at man formentlig bliver nødt til at have overhalingsspor på i hvert fald visse af stationerne på den opgraderede Nordvestbane, hvilket udvider behovet for ekspropriation. Derudover betyder det at hvis man vil køre disse systemer med en frekvens der giver mening for de togrejsende, så bliver der lagt et enormt pres på den allerede overbelastede Vestbane, med mindre man forlænger banen helt til Ny Ringstedbane.

Igen må jeg altså bare konkludere at dit projekt er generelt ringere end en fuldt nybygget Lejre-tilslutning, eftersom man alligevel bliver nødt til at nybygge 75 % eller mere af Nordvestbanen og bruge mange penge på at opgradere resten OG bruge penge på Svinninge-forbindelsen i dit forslag, og dertil også ombygge alle stationerne. Dette sparer man ved en nybygget Lejre-Kalundborg forbindelse. Men Lejre-Kalundborg forbindelsen er en del af de officielle undersøgelser, og som Ingeniøren skriver, er denne generelt ringere end Fjenneslev-løsningen (jeg huskede forkert - den siger ikke at Lejre-forbindelsen ikke er rentabel, blot at den er mindre rentabel end Fjenneslev-forbindelsen). Samme artikel forklarer også at selv hvis man ikke vælger at hastighedsopgradere Nordvestbanen men kun udbygger til dobbeltspor, så vil det stadig være et yderst besværligt foretagende grundet det dårlige terræn og de byer som banen kører igennem. Link: https://ing.dk/artikel/kattegat-linjefoering-lagt-frem-kraever-ny-jernbane-gennem-halve...

Prismæssigt ligger en ny bane til Lejre på 9 milliarder, ny bane til Fjenneslev på 8,1 milliarder og opgradering af Nordvestbanen på 7,4 milliarder - men denne opgradering er kun til dobbeltsporing, så der er ingen eller kun meget marginal hastighedsopgradering, og ingen Svinninge-forbindelse. Dit forslag er derfor formentlig væsentligt dyrere end Fjenneslev-forbindelsen. Dertil kommer at både Lejre-forbindelsen og opgraderingsløsningen vil lægge stort pres på Vestbanen. Dit forslag vil blive væsentligt dyrere end opgraderingsløsningen og formentlig også dyrere end den nybyggede Lejre-forbindelse (grundet nødvendigheden at at opgradere stationer), og den eneste egentlige fordel frem for Lejre-løsningen bliver bedre betjening af Odsherred. Og Lejre-løsningen er ringere end Fjenneslev-løsningen.

Endeligt så kan man altid også bygge et relativt billigt shunt vest om Ringsted for at få tog fra Fjenneslev-forbindelsen direkte ned på Sydbanen, for på den måde at give direkte tog Aarhus-Hamborg. Så behøver man ikke at bruge Ringsted som skiftestation, hvis en Køge-Vordingborg bane engang skulle blive bygget.

Helt generelt: En løsning med et generelt skiftepunkt, Ringsted, vil blive undermineret af direkte linjer: Først Køge - Falster, derefter Værslev - Lejre - Ny bane (Kbh - Aarhus via Ringsted er en betydelig omvej, og hvad med sporplanen?) og derefter Værslev - Slagelse - Næstved (eftersom den er billig i anlæg). Det er der jeg ser udviklingen gå rent opinionsmæssigt/politisk.
Iøvrigt forestillede jeg mig at de små stationer skulle nedlægges (udover Svinninge). Altså kun to linjer: Enkeltsporet Kbh - Roskilde - Tølløse - Holbæk - Svinninge - Kalundborg - Samsø - Odder - Aarhus og dobbeltsporet (Ny bane -) ved Lejre - ad ombygget NVbane - Aarhus/Skanderborg/Horsens og videre.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak