Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegat hvornår? (Generelt)

af TWB, 9/1 2022, 14:42 (830 dage siden) @ tgsen

Jeg forstår ikke det her Aarhus-Hamburg. Det virker komplet meningsløst. efterspørgslen er yderst begrænset, og det bliver en ekstremt dyr tur, når der både skal køres en stor omvej og betales for helt unødvendig brug af to gigantiske broer/tunneller, hvor man samtidig er med til at ødelægge kapaciteten. Jeg er nok påvirket af erfaringer med situationen i England, hvor alt med togdrift handler om kapacitet, og der netop derfor er villighed til at investere store summer. Kun en stor kapacitet muliggør passagervækst, og er der først passagervækst kommer investeringerne.


Der vil jeg henvise til 1) mit forslag om en sidetunnel til Samsø - Jylland forbindelsen, en forbindelse fra Endelave til Fyn og 2) mit forslag om en forbindelse Fyn - Als. Det giver en hh - forbindelse Aarhus - via Endelave - Odense - via Sønderborg - via ny shunt Sønderborgbanen - Padborg - Flensburg etc. Dvs forbindelse for både Aarhus og Odense til Hamburg udenom det bulede Østjylland.

Har du en ide om hvad det vil koste og hvor mange ekstra rejsende det vil betyde?

Umiddelbart vil en jernbanen over Kattegat og med tilhørende landanlæg på især Sjælland medføre udgifter på min. 100 mia.
Det antages at der vil komme 5.000 måske 10.00 ekstra rejsende pr dag.
Det vil tage år at få betalt en sådan forbindelse og klimamæssigt giver det ikke meget mening.
Timemodellen med de alligevel nødvendige forbedringer med ny forbindelse over Lillebælt og Vejle Fjord samt udretning af jernbanen på Vestsjælland og i det østjyske vil kunne laves for samme beløb og give markante bedre rejsetider.
Dem fra Aalborg vælger alligevel det klimavenlige fly om 10 år (før der er ordentligt jernbane til Aalborg!)

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924

Her er tekst og billeder fra jubilæumsskriftet "Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924", der fortæller om banens forhistorie, anlæggelse og første 25 år. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere
DSB MO1859

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak